Har gjort flere forsøk på å lage meg en problemstilling. Utfordringen slik jeg har erfart det er å være konkret , i tillegg til at problemstillingen skal knyttes opp imot målene i AVIK 6400. Jeg har derfor kommet fram til en ny problemstilling:
"Hvordan bruke IKT i arbeidet for økt bevissthet om kildekritikk i opplæringen i ungdomsskolen?"
Noen tanker ifm. problemstillingen:
- "SAFT i skolen "er et virkemiddel jeg kan/skal bruke
- 9. trinn og RUSK blir min avgrensning i forbindelse med mitt innovasjonsarbeid
- Utterligere avgrensning blir å inngå et samarbeid med mitt trinn og enkeltpersoner/grupper som sammen med meg skal finne ut en løsning på problemstillingen
torsdag 17. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Her var det ikke mye å plukke, men jeg stopper og tygger litt på "i opplæringen".
Dvs i dressur, drill, eksersis, informasjon,innføring,instruksjon,lære,orientering,skolegang,skolering,trening, undervisning, utdanning (-else), øvelse.
Jeg tolker helheten i utsagnet som at det er læreren/veilederen som står i fokus for å gå foran som et godt forbilde i praktisk bruk av kildekritikk.
Men har vel egentlig forstått deg og intensjonen til SAFT-prosjektet slik at elevene ikke bare skal lære om men praktisere/innarbeide gode arbeidsvaner hva kildekritikk angår både i skolearbeid og "privat bruk".
Hva kan du erstatte "i opplæringen" med?
Dette er et viktig tema. Min erfaring er at mange elevr sluker rått alt for mye fra nettet. Det å lære eleven til å ha etkritisk øye på det de finner vil hjelpe.
-JuS-
Nå som dere gjennomfører SAFT ved RUSK lurer jeg på om elevene synes opplæringen er tilstrekkelig - er de utlærte nå? Hva tenker dere gjøre av oppflgingsarbeid? Dette tema ER viktig! Kan andre skoler på ØR få del i deres erfaringer? Del dem gjerne på idebanken :) hint hint
Legg inn en kommentar