torsdag 17. april 2008

Endring av problemstilling

Har gjort flere forsøk på å lage meg en problemstilling. Utfordringen slik jeg har erfart det er å være konkret , i tillegg til at problemstillingen skal knyttes opp imot målene i AVIK 6400. Jeg har derfor kommet fram til en ny problemstilling:
"Hvordan bruke IKT i arbeidet for økt bevissthet om kildekritikk i opplæringen i ungdomsskolen?"

Noen tanker ifm. problemstillingen:
- "SAFT i skolen "er et virkemiddel jeg kan/skal bruke
- 9. trinn og RUSK blir min avgrensning i forbindelse med mitt innovasjonsarbeid
- Utterligere avgrensning blir å inngå et samarbeid med mitt trinn og enkeltpersoner/grupper som sammen med meg skal finne ut en løsning på problemstillingen

3 kommentarer:

Gry sa...

Her var det ikke mye å plukke, men jeg stopper og tygger litt på "i opplæringen".
Dvs i dressur, drill, eksersis, informasjon,innføring,instruksjon,lære,orientering,skolegang,skolering,trening, undervisning, utdanning (-else), øvelse.
Jeg tolker helheten i utsagnet som at det er læreren/veilederen som står i fokus for å gå foran som et godt forbilde i praktisk bruk av kildekritikk.
Men har vel egentlig forstått deg og intensjonen til SAFT-prosjektet slik at elevene ikke bare skal lære om men praktisere/innarbeide gode arbeidsvaner hva kildekritikk angår både i skolearbeid og "privat bruk".
Hva kan du erstatte "i opplæringen" med?

JuS sa...

Dette er et viktig tema. Min erfaring er at mange elevr sluker rått alt for mye fra nettet. Det å lære eleven til å ha etkritisk øye på det de finner vil hjelpe.
-JuS-

Unknown sa...

Nå som dere gjennomfører SAFT ved RUSK lurer jeg på om elevene synes opplæringen er tilstrekkelig - er de utlærte nå? Hva tenker dere gjøre av oppflgingsarbeid? Dette tema ER viktig! Kan andre skoler på ØR få del i deres erfaringer? Del dem gjerne på idebanken :) hint hint