fredag 18. april 2008

Hva er kildekritikk?

For å kunne kort forklare hva det er vil jeg dele ord i to, kilde og kritikk. Kilde er forklart med opphav eller utspring, kritikk er forklart med vurdering eller bedømmelse. Ut fra dette kan jeg si at kildekritkk er vurdere/bedømme et opphav/utspring. Sagt med andre ord handler det om å vurdere kvaliteten på den informasjonen jeg har funnet i forhold til det jeg skal bruke den til. Men hva betyr å vurdere? Å vurdere betyr å fastsette verdien på noe.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Digger dette med definisjoner, tror det gikk et lite lys opp for meg i forbndelse med begrepsutv. og def. Jeg tenker hvem vurderer, skjønn, og kvalifikasjoner?

JuS sa...

Veldig bra. det å få elevene til å forsta det at di ikke skal sluke alt rått er viktig. Å vurdere verdien av det de finner og skal bruke i arbeidet... Bra!