Mitt innovasjonsarbeid for avik 6400 er "SAFT i skolen". Hvordan skal jeg introdusere dette for kollegar? Har lagt ut flere innlegg på en fellesblogg for studenter ved Rusk, der temaet er "SAFT i skolen". Hvordan få flere til å gå inn på denne fellesbloggen? I første omgang har jeg vært i kontakt med rektor og vist henne siden. Hun synes det var en god ide å samle alle på et sted, å ha dette som et utgangspunkt for videre arbeid. Vi har også drøftet om det lar seg gjøre å bruke noe av fellestiden til at alle kan jobbe med denne bloggen. Usikker på når vi kan starte med dette, da det er mye vi har på dagsorden. Men i følge skolens virksomhetsplan synes jeg av vi bør prioritere det foran noe annet. Hvordan kan jeg få fortgang i prosessen? Jeg vil i første omgang fortsette med å legge ut interessante innlegg på bloggen min. I tillegg vil jeg aktivt sende meldinger til rektor om hva jeg har gjort og mine tanker om arbeidet videre. Har allerede fått positive signaler. Dessuten vil jeg kunne, under fellesmøter, informere kollegiet om oppstart med "SAFT i skolen". En fin inspirasjon kan være å vise kollegar elevenes tilbakemelding på introduksjon av "SAFT i skolen". I forkant har jeg allerede startet opp "SAFT i skolen" i min egen klasse. Hvorfor? Jeg vil gjerne skaffe meg litt erfaring slik at jeg har mer tyngde i det jeg skal forklare og eventuelt komme med tips. Dessuten kan det virke motiverende for kollegiet at jeg kan vise gode eksempler. I tillegg synes elevene det er spennende å være de første som prøver ut SAFT.
Hvordan skal jeg greie å holde fokus? Under dette arbeidet vil målene i AVIK 6400 være mitt styringsverktøy. På den måten vil jeg ha en "rød tråd" å følge. Samtidig vil det være viktig for meg å kunne ha noen å dele tanker med, og det vil også være viktig å kunne gi andre tilbakemeldinger. På den måten vil vi lære av hverandre og dra hverandre fremover i de ulike innovasjonsprosessene.
Guro, Merete og Ragnar er medstudenter som også har lyst til å ta i bruk SAFT. Hvordan skal vi kunne "sy i sammen" våre tanker. Tiden har vært knapp, og jeg har derfor valgt å lage en plan for det videre arbeidet. Det vil sikkert komme endringer siden ikke alle har fått muligheten til å si sin mening. Det er med andre ord en tanker om veien videre.
Det finnes mange måter å sette i gang "SAFT i skolen". Hvilke måte er best? Ulike strategier finnes, men jeg har valgt P-S - modellen, da jeg vil at det skal være et behov som skal dekkes. Dette behovet vil jeg at flest mulig skal "føle" på kroppen. Jeg vil også at elever og lærere skal få et eierforhold til det som skal endres. Ut fra tilbakemeldingene fra elever og lærere er jeg overbevist om at innovasjonen vil få positive virkninger.
Hva har dette ført til hos elevene? Har laget en fellesblogg der elevene har gjort seg opp sin foreløpige mening om "SAFT i skolen". Det har kommet gode tilbakemeldinger som forteller om at de har store forventninger til dette arbeidet. Jeg tror det er avgjørende å ha elevene med seg fra starten av. I AVIK 6300 jobbet jeg med elevmedbestemmelse. Her er ett av de mange innleggene som viser noe av arbeidet. Erfaringane som ble gjort i AVIK 6300 var at elevene hadde klare forventninger om å være med på å bestemme. Med tanke på innovasjonsarbeidet og "SAFT i skolen" tror jeg det er avgjørende å la elevene være med på bestemmelsesprosessen på hvordan vi skal jobbe. Hvis ikke vil elevene føle arbeidet som lite meningsfylt.
Da gjenstår det å samle kollegiet om en felles innsats i å gjøre elevene trygge på bruk av internett, samtidig som lærere skal bli trygge på bruk av pc og internett i sin undervisning. Samtidig skal elevene oppleve reell medbestemmelse i sin skolehverdag. Spennende, interessant, tidkrevende og utfordrende er kanskje bare noen av de tankene som svirrer rundt i hodet mitt. Jeg vil i hvert fall være med på å ta en løft på Rusk.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Dette minner mye om det jeg har holdt på med de siste fjorten dagene. Jeg har skrevet en refleksjonsoppgave om hvordan man kan gjennomføre virksomhetsplanen på skolen og hva som eventuelt gjør det vanskelig. Det er kjempefint at flere vil jobbe med den, det vil kanskje gjøre det mulig og se noen endringer, forhåpentligvis positive. Gå inn på den nye Bloggen min, der ligger refleksjonsnotatet 6300. Du må gjerne kommentere den.
Legg inn en kommentar